Recensioner GFF 2006

 

Årets vinnare:
 

Bästa kvinnliga biroll Amy Adams (Junebug)
 
Bästa manliga biroll Anthony Hayes (Look both ways)
 
Bästa manus Mateo Gil och Jordi Galcerán (El Método)
 
Bästa skurk Jeremy Renner (A little trip to heaven)
 
Bästa kvinnliga huvudroll, nominerade Reese Witherspoon (Walk the line)
Julie Fournier (Snow White)
Justine Clarke (Look both ways)
Felicity Huffman (Transamerica)
Marcia Gay Harden (American gun)
 
Bästa kvinnliga huvudroll Reese Witherspoon (Walk the line)
 
Bästa manliga huvudroll, nominerade Janus Dissing Rathke (Drømmen)
Matt Dillon (Factotum)
Pavel Liska (Stestí)
Damian Lewis (Keane)
Eugene Hutz (Everything is illuminated)
 
Bästa manliga huvudroll Pavel Liska (Stestí)
 
Bästa regi, nominerade Marcelo Piñeyro (El Método)
Michael Winterbottom (Tristram Shandy - a cock and bull story)
Sarah Watt (Look both ways)
Liev Schreiber (Everything is illuminated)
Jean Marc Vallée (C.R.A.Z.Y.)
 
Bästa regi Liev Schreiber (Everything is illuminated)
 
Bästa film, nominerade El Método
Stestí
Transamerica
Look both ways
Everything is illuminated
 
Bästa film Look both ways
 
   


...och dessutom ska vi, i vanlig ordning, belysa årets...

...animerade Nyócker!
...besvikelse Babas bilar
...biograf Draken (för personalens skull, och i viss mån duken, salongen, ljudsystemet, stolarna…) 
...bottennapp Melegin düsüsü (Angel's fall)
...bristvara Sömn
...bästa plats Mitt på raden vid andra lampan, Draken
...bör man nog fånga på bio Tsotsi
...diet Tortillas
...dokumentär Smiling in a warzone
...fan att jag inte lyckades se den Mad hot ballroom
...flitigaste skådisar Ian Hart, Kelly MacDonald, Forest Whitaker
...framtidslöfte Janus Dissing Rathke
...förfilm Aldrig som första gången
...jag mötte Lassie Per och jag blev fotade och fick kölappar av en liten tjej som medverkat i Keillers park
...läsning Draken, Programmet samt The Well of Lost Plots av Jasper Fforde
...mest morbida Look both ways
...mest GFF 1992-2004 Look both ways
...mest GFF 2003 The fine art of love: Mine Ha-ha
...mest knökade Drakens övre foajé
...mest ojämna John Woo
...mest portättlika Jasper Pääkkönen
...musik C.R.A.Z.Y.
...replik "If you need a gun where you work, or where you are, then maybe you should try really hard not to be there!" - Forest Whitaker, American gun
...scenografi C.R.A.Z.Y.
...sexscen Ombytta roller i Spiele leben
...snittbetyg 3,8
...Stellan Beowulf, som jag inte ens såg
...trend Homo, bi, trans
...träsmak Chalmers 2 (Palmstedtsalen)
...vinjettfilm Springande och sedan väntande djur
...väder Rätt okej, och festivaljackan hjälpte mot den värsta kylan
...åh fan? Han den där andre i Wham! finns fortfarande, och han verkar rätt nöjd med tillvaron
…men vafan? Utgången är framåt, gott folk!
   

 

 

 Walk the line


Regi:
James Mangold


     


Med:
Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon, Robert Patrick, Ginnifer Goodwin, Larry Bagby III
 

Countrybiografi från USA 2005

 4 strängar av 6
 

Countrylegenden Johnny Cashs (Phoenix) bekymmer och vedermödor med droger, kärlek och countrymusic skildras. Varje gång han träffar den numera vuxna barndomsidolen June Carter (Witherspoon), tar sig Cashs liv en ny vändning, inte nödvändigtvis till det bättre.
Det finns ett slags standardformulär för biografier, och Mangold följer det till punkt och pricka i sin skildring av The Man in Blacks liv och leverne; Man inleder med en glimt av en signifikant händelse i det som, kronologiskt, utgör slutet av biografin, för att raskt flashbacka till barndomen. I de fall den innehåller misshandlande, negligerande och/eller alkoholiserade föräldrar visas detta tårögt (i detta fall en känslokall och lätt alkoholiserad far), liksom eventuella andra traumatiska händelser (i detta fall Johnnys beundrade storebror Jacks dödsolycka vid sågen). Dessutom serveras första tecknet på det som senare skulle komma att göra huvudpersonen berömd och värd att göra biografi om (i detta fall lille Johnnys fascination för musik i allmänhet, country i synnerhet och jämnåriga vokalissan June Carters countrymusik i synnersynnerhet). Snabbt fram till unga vuxenår och en evig kamp att, mot alla odds, lyckas med sin passion (i detta fall sätts käpparna i hjulet av ett slentrianmässigt och dömt-att-misslyckas äktenskap med första frun Vivian). Därefter de första trevande stegen till framgång (Cash and the Tennessee Twos turné med bl a Jerry Lee Lewis), ett anmärkningsvärt möte (Johnny träffar för första gången sin barndomsidol June Carter) och en deklination i privatlivet (frun börjar visa tecken att hon vill att Johnny ska vara hemma mer, och inte prata om musik och turnéliv när han väl är det). Därefter följer ett professional-success-montage (skivkontrakt, galor, skrikande groupies, gärna snurrande löpsedlar och inringade topplisteplaceringar) innan nästa fas tar vid: Nedåtspiralen. Huvudpersonens laster skildras (i det här fallet Cashs tablett- och spritmissbruk) och hur botten nås, och att där inte finns madrass eller skyddsnät. I de fall huvudpersonen lyckas ta sig upp ur träsket (vilket kanske, eller kanske inte, Johnny gör...) avslutas filmen vanligtvis med denna uppryckning och rundas av med textrutor om vad som hände sedan. Så gör man biografier, och så gjorde Mangold.
Det är svårt att misslyckas med ett sådant upplägg, i alla fall om huvudpersonen haft ett hyfsat omtumlande liv. Samtidigt är det stört omöjligt att prestera några mästerverk med förtryckta paint-by-numbers-förlagor. Varför Walk the Line ändå är en mer än sevärd film, beror främst på tre ting: Ett, Mangold gör ett gediget hantverke, lägger dramaturgin som den ska, låter aldrig scener bli för korta eller för långa och hittar hela tiden rätt i sitt bildspråk. Två, inte ens den mest rabiate country and/or Western-hatare kan undgå att gilla Johnny Cashs musik. Och tre, samtliga skådespelare gör lysande insatser, inte minst huvudrollsinnehavarna. Phoenix visar med närmast minimalistiska uttryck exakt hur det är att vara Johnny Cash. Men det är Witherspoon som lyfter filmen. Hon har en sån utstrålning, sån karisma och sån närvaro att man bara längtar till hennes nästa scen. June Carter var en människa, med alla känslor, fel och brister och dygder det innebär, och Reese träffar rätt över hela registret. Och skulle, mot förmodan, hennes filmstjärnestatus falla, kan hon alltid satsa på en karriär som countrysångerska. Yee-haw!
 
Bäst:
Reese Witherspoon
Obäst:
Makalösa musicerande mekaniker som kan kompa omgående en låt de aldrig tidigare har hört talas om

 
Genregraf

 

 Melegin düsüsü (Angel's fall)


Regi:
Semih Kaplanoglu


     


Med:
Tülin Özen, Musa Karagöz, Engin Dogan, Budak Akalin
 

Tristessdrama från Turkiet 2005

 1 bylsig tröja av 6
 

Zeynep lever med sin alkoholiserade far och har ett föga inspirerande jobb som hotellstäderska. Till slut blir livet lite väl outhärdligt.

Grått, trist och väääldigt långsamt. När man måste visa hela förfarandet med att bädda en hotellsäng, eller följa hela förloppet då fadern i tystnad och ensamhet äter sin middag, eller låta Zeynep vänta på tåget i vad som upplevs som realtid, då har man uppenbarligen inte historia nog att fylla en långfilm. Att  en film totalt saknar något som påminner om en historia kan funka mer än väl om man har intressanta, färgstarka karaktärer att krydda med, men här lyser även dem med sin frånvaro. Antar jag, jag la inte direkt märke till någon. Yawn.
 

Bäst:
En otäckt krypande godnattscen, där det utdragna tempot för en gångs skull passade in

Obäst:
Vem var killen vars fru dog i en bilolycka? Och varför?

 
Genregraf

 

 American gun


Regi:
Aric Avelino


     


Med:
Marcia Gay Harden, Linda Cardellini, Forest Whitaker, Chris Marquette, Donald Sutherland
 

Guns-actually-kill-people-drama från USA 2005

 4 patroner 6
 

I samband med treårshågkomsten av en tragisk skottlossning på en high school skildras fyra olika liv med diverse samröre med händelsen: Mamman till en av mördarna, rektorn på en liknande skola, polisen som inte hann ingripa, och studenten som jobbar extra i morfars vapenaffär.

Ensemblespel på högsta nivå. Framför allt Marcia Gay Harden, Forest Whitaker och Chris Marquette briljerar. Att belysa vapenproblematiken i USA kommer aldrig bli lika kontroversiellt eller engagerande här i Sverige som i Amerika, men Avelinos fina handlag och stilfullt berättande manar till eftertanke. Somliga starka scener och finurlig färg- och ljussättning bidrar också till att göra American gun till en klart sevärd rulle.
 

Bäst:
Marcia Gay Hardens konfrontation med sina fördömande grannar

Obäst:
Avsnitten med Linda Cardellini/Donald Sutherland var förvisso mycket bra, men kändes något omotiverade i sammanhanget

 
Genregraf

 

 Spiele leben (You bet your life)


Regi:
Antonin Svoboda


     


Med:
Georg Friedrich, Birgit Minichmayr, Andreas Patton
 

Stokastodrama från Österrike 2005

 3:a på tärningen av 6
 

Kurt är spelberoende. Efter att ha förlorat en stor summa pengar på kort slår han sig i lag med en dam som fattar alla sina roulettebeslut baserat på tärningskast. Kurt anammar idén och överför den till slut till verkliga livet, med förödande resultat.

Det har gjorts förr, t ex i Lola Rennt, Sliding Doors och Kieslowskis Przypadek, men personligen gillar jag konceptet att berätta flera alternativa historier parallellt. Svoboda har dock inte samma känsla för tempo som Tykwer, eller samma varma humor som Howitt. Kvaliten är ganska ojämn och lika slumpmässig som ett tärningsutfall. Dock, slår man tärningen tillräckligt många gånger får man till slut ett medelresultat på 3,5, och det är där Spiele leben hamnar. Lite på medel.
 

Bäst:
Grundidén

Obäst:
Det ringa utnyttjandet av grundidén

 
Genregraf

 

 Sisters in law


Regi:
Kim Longinotto, Florence Ayisi


     


Med:
Vera Ngassa, Beatrice Ntuba
 

Juridokumentär från Kamerun/Storbrittannien 2005

 4 klubbor av 6
 

I sydvästra Kamerun sköts lagen av hårda, men rättvisa kvinnliga domare.

Utan pekpinnar och med starka, men nödvändiga scener belyser Longinotto problematiken med barn- och hustrumisshandel som tycks vara praxis i dagens Kamerun. De starka kvinnoporträtten radas upp, och även om det är tragiska ämnen somtas upp, är det ömsint skildrat med äkthet och humor, vilket ger en känsla av hopp inför framtiden.
 

Bäst:
De starka kvinnoporträtten

Obäst:
Den ensidiga skildringen av männen

 
Genregraf

 

 The Wild blue yonder


Regi:
Werner Herzog


     


Med:
Brad Dourif
 

Rymdfejkumentär från USA/Tyskland 2005

 4 felaktiga fysikaliska
formler av 6
 

Långt borta i Andromedagalaxen fanns en planet på ruinens brant. Dess invånare skickades ut i världsrymden för att hitta alternativa planeter att bebo och fann jorden. Samtidigt gjorde jorden samma sak.

Bland mina favoritsubgenrer återfinns metafilmer, scifiwesterns och vampyrdramedier. Samt fejkumentärer. Bäst i klassen är fortfarande Peter Jacksons Forgotten silver, men Wild Blue Yonder håller mer än väl måttet. Brad Dourif är som vanligt lysande, och inslagen med vetenskapsmän som försöker förklara de bakomliggande teorierna kring interstellär transport är på pricken. Herzog dröjer sig dock kvar för länge i scenerna från rymdfärjan, även om det långsamma tempot här fyller en funktion, nämligen att påvisa den enorma tidsmängd som skulle åtgå för att färdas till Andromeda på vanligt vis. Filmen vilar väldigt mycket på sitt bildspråk och sin musik, och jag saknar något slags konflikt/problem och ett försök till lösning.
 

Bäst:
Kvasivetenskapen

Obäst:
Scenerna från rymdfärjan

 
Genregraf

 

 El Método (The Grönholm method)


Regi:
Marcelo Piñeyro


     


Med:
Eduardo Noriega, Najwa Nimri, Eduard Fernández, Natalia Verbeke
 

Dokusåpamanagementdramedi från Argentina/Spanien 2005

 5 öråd av 6
 

När en väldigt viktig hög post skall tillsättas på ett stort företag, samlas de mest lovande kandidaterna till en sista utgallring. De samlas i ett konferensrum och vinnaren ska utses med den sk Grönholmmetoden.

Med enkla medel kan man nå enastående resultat på bioduken, om man har en samling skickliga skådisar, ett välgenomtänkt manus med skarpa repliker och en känsla för hur filmens tempo ska varieras för önskad effekt. El método har allt detta och mer därtill, och tanken går lite åt 12 Angry men. Pikar kastas åt storföretagens opersonlighet och övertro på psykologiska analysmetoder, och dagens dokusåpavärld får sig också en känga. Med en skön blandning av humor och allvar, en exemplarisk dramaturgi och ett smart slut har Piñeyro knåpat ihop en riktigt bra rulle.
 

Bäst:
Ensemblens exellenta exekverande av dramats dråpliga dialog

Obäst:
De tänkta anställda är lite väl unga och snygga

 
Genregraf

 

 Babas bilar


Regi:
Rafael Edholm


     


Med:
Andreas Wilson, Sara Sommerfeld, Hassan Brijany
 

Skotervästern från Sverige 2006

 2 stereotyper av 6
 

Jojo hankar sig fram i den norrländska obygden på diverse småjobb. Hans flickväns far är begbilhandlare och kommer snart över en Cadillac som är värd mer än själva bilen, och snart är jakten på pengarna ett faktum, involverande tysta norrlänningar, brutala finnar och råa ryska gangsters.

Det kryllar av fördomsfullt utmejslade karaktärer, skådespeleriet är tveksamt och historien är i bästa fall larvig. Men av någon anledning (kanske det överdrivna våldet, kanske det konsekventa i sin grovhuggna Åsa-Nissekomik, kanske i sin totala självdistans) blir ändå Babas bilar hyfsat underhållande. Det är ingen film jag skulle rekommendera, men den bjuder i alla fall på 1,5 timmes hjärndött tidsfördriv utan att ställa några som helst motkrav.
 

Bäst:
Härligt morbida dödsscener

Obäst:
Andreas Wilson

 
Genregraf

 

 Drømmen (We shall overcome)


Regi:
Niels Arden Oplev


     


Med:
Janus Dissing Rathke, Bent Mejding, Anders W Berthelsen, Anne-Grethe Bjarup Riis
 

Hetshejsan från Danmark 2006

 4 öron av 6
 

Frits börjar ny skola och blir, med sitt lite för långa hår, raskt den gammeldags rektorns slagpåse. En dag går dock tillrättavisningarna för långt, och Frits bestämmer sig för att stå upp för sig själv, med obehagliga resultat.

Nog har man sett det förr i filmer om skolbarn som far illa: Den osympatiske rektorn, det loja vuxenkollektivet, den snälle nye läraren som utmanar de förlegade traditionerna, den slutliga rakryggade motreaktionen. Så det är inget nytt under solen, och berättelsen är lika förutsägbar som ett sitcomavsnitt. Men det är härligt berättas, i ett perfekt tempo och med lysande insatser främst av Dissing Rathke i huvudrollen. Och allt kryddas med en korrekt mix av glädje och sorg, av feghet och civilkurage, och resulterar i en feelgoodfilm om ett tungt ämne.
 

Bäst:
Janus Dissing Rathke

Obäst:
Förutsägbarheten

 
Genregraf

 

 George Michael - a different story


Regi:
Southan Morris


     


Med:
George Michael, Andrew Ridgeley, Boy George, Simon Cowell
 

Artistbiografi från UK 2005

 3 topplisteplaceringar av 6
 

Mannen som onekligen var en av de största på 80- och 90-talens popscen har haft ett omvälvande och otursförföljt liv. Men det har inte bara varit gråt och tandagnisslan, och i denna dokumentär får vi lära känna mannen såväl som popikonen George Michael.

En kändisdokumentär följer ofta samma struktur som en spelfilmsbiografi (dock utan de känsloladdade oscarsscenerna) med ungefär samma resultat: En hyfsad underhållning för stunden och viss insikt om kändisen man inte hade förut, men knappast några världsomvälvande mästerverk. Och visst, George Michael är en skön kille med humor, självdistans och ironi, och onekligen en av de senaste decenniernas stora popikoner, men mer än så är det inte.
 

Bäst:
Michaels självdistans

Obäst:
Slutet

 
Genregraf

 

 The Fine art of - Mine Ha-Ha


Regi:
John Irvin


     


Med:
Jacqueline Bisset, Hanna Taylor-Gordon, Natalia Tena, Anna Maguire
 

Internatlesbiandrama från UK 2005

 4 balettskor av 6
 

På ett internat kring förra sekelskiftet skolas unga föräldralösa flickor till ett liv som fina flickor. Eventuella egna initiativ och brott mot det moraliskt riktiga bemöts med järnhand.

Låt oss klargöra en sak: Filmens extratitel uttalas inte som en skrattande Finding Nemo-mås skulle sagt, utan likt det mer italienskklingande Mii-neh Haha. Det är alltså inte mycket skratt och glädje här, utan mest gråt och tandagnisslan. Det är bombastiskt och överdramatiskt, och det känns som om Irvin har vridit upp den känslomässiga färg- och kontrastinställningen några snäpp utöver det vanliga. Detta resulterar i somliga mycket starka scener (främst närstudien av allt blodigare dansande balettskor i inledningen). Det är förvisso en historia som kräver mycket känslor, men frågan är om inte ännu större effekt hade kunnat uppnås om han istället skruvat ner pathos en del. Dock, en lesbisk internatfilm är alltid en lesbisk internatfilm, och med bra skådespeleri och en relevant och trovärdig historia kommer man långt.
 

Bäst:
Den ruggiga inledningsscenen

Obäst:
Överdramatiken

 
Genregraf

 

 Snow White


Regi:
Samir


     


Med:
Julie Fournier, Carlos Leal, Zoé Mikuleczky, Stefan Gubser
 

Skildavärldarpekoral
från Schweiz 2005

 3 nedåtspiraler av 6
 

Nico lever ett jetsetliv med pengar från sin frånvarande, men stormrike far. När hon möter den fattige musikern Paco ändras hennes liv radikalt.

Att rollbesätta den manliga huvudrollen med en kille som ser ut som en yngre och mindre krullhårig John C McGinley (Dr. Cox i "Scrubs") och inte det ringaste som den hiphopare han spelar är antingen korkat (den narrativa processen medger/kräver vissa stiliseringar av karaktärers yttre) eller väldigt uppfriskande (vilket det ofta är när konventioner bryts). Julie Fournier i den kvinnliga huvudrollen är dock tvivelsutan ett stycke perfekt rollbesättning: Hon är fullständigt trovärdig, både som partyprinsessande överklassjetsetare, som nedgången tjackhora och som postkomatös mentalpatient. I en naturlig nedåtspiral för Samir historien framåt (nedåt), men använder sig lite väl mycket av beprövade knep. Det är Fournier som lyfter Snow White.
 

Bäst:
Julie Fournier

Obäst:
Beprövade, och därmed trista, knep

 
Genregraf

 

 Le Couperet (The Ax)


Regi:
Constantin Costa-Gavras


     


Med:
José Garcia, Karin Viard, Geordy Monfils, Olivier Gourmet
 

A-kasseångest
från BEL/FRA/ESP 2005

 4 yxor av 6
 

När Bruno efter många års trogen tjänst blir offer för nedskärningar, tar han det inte alltför hårt. Men efter ett par års fruktlöst sökande efter nytt jobb känns hopplösheten alltmer påtaglig, och han väljer en minst sagt oortodox lösning.

Arbetslöshetsfrustrationen kan driva en till illdåd, och Costa-Gavras lotsra José Garcia till ett trovärdigt porträtt av en alltmer desperat man. Det blir dock lite för segdraget i vad som annars skulle kunnat bli en tät, tryckande thriller, vilket resulterar i mer av ett drama. Som drama är många av bikaraktärerna för grovt tillyxade, som thriller är spänningen för lidlig. Det är studien av den desperata situationen och dess konsekvenser som hjälper filmen en bit över mängden.
 

Bäst:
Det realistiska i desperationen

Obäst:
Inte mycket nagelbitande spänning

 
Genregraf

 

 Om Gud vill


Regi:
Amir Chamdin


     


Med:
Amir Chamdin, Nina Persson, Janne "Loffe" Karlsson
 

Nationsromantik från Sverige 2006

 3 hamburgare av 6
 

Det är varm sommar nångång på 1970-talet. Juan har emigrerat till Stockholm. Medan han inväntar sin frus ankomst till det nya moderlandet, träffar han finska Juli.

Det är en söt och ganska lätttuggad dramedi med några sköna scener och repliker, men det känns ändå som en tämligen meningslös bagatell. Nina är förstås alltid Nina, och hennes och hennes mans nyskrivna musik är toppen, men utan uppryckningen i slutet hade gud inte velat speciellt mycket.
 

Bäst:
Det mångbottnade slutet

Obäst:
Full person utklädd till björn. Full person utklädd till björn? Full person utklädd till björn?

 
Genregraf

 

 Factotum


Regi:
Bent Hamer


     


Med:
Matt Dillon, Lili Taylor, Marisa Tomei
 

Slackerskildring från USA/Norge 2006

 5 diversejobb av 6
 

Chinaski (Dillon) hankar sig fram på diverse småjobb, men har inte något som ens påminner om arbetsmoral. Således blir hans arbetsliv, likväl som hans kärleksdito minst sagt studsigt.

Nedgångna existenser är ofta intressant att betrakta, särskilt om det kryddas av välskrivna kommentarer laddade med svart humor. Dillons porträtt av antihjälten Henry Chinaski är trovärdigt och man känner motvilligt sympati för en egentlig ganska otrevlig figur. Sminkavdelningen ska också ha en eloge, för plufsigheten och den allmäna slitenheten som kommer med idogt supande är verklig utan att bli övertydlig. Schysst dialog, utsökt skådespeleri och ett berättartempo som går helt i linje med Chinaskis leverne är andra orsaker till att Bent Hamer ska känna sig mer än nöjd med sin amerikanska debut.
 

Bäst:
Detaljerna

Obäst:
För mycket fokus på Dillons karaktär

 
Genregraf

 

 Matti


Regi:
Aleksi Mäkelä


     


Med:
Jasper Pääkkönen, Peter Franzén, Elina Hietala, Andreas af Enehjelm
 

Backhopplöshet från Finland 2006

 4 OS-medaljer av 6
 

I Finland är backhopparen Matti Nykänen en nationalikon. Gudabenådad idrottsman var han, men hans privatliv fick inte lika höga domarpoäng.

I avdelningen biografier enligt mall 1A har vi nu kommit till det levande oxymoronet: Finske superstjärnan Matti Nykänen. Med betoning på super. Det står nu klart för mig vad Jävlaranamma menar i "Undan Grabbar". Detta är en skildring av finsk festivita, så som den kunde te sig mot 1900-talets slut, med fokus på hur Nykänen städse blev offer: För lagledningens krav, för sin egen naivitet, för bäste kompisens "vänskap". Det blandas komik och tragik, precis som livet självt.
 

Bäst:
Boklöv-inslaget

Obäst:
Förskönandet av världens mest omotiverade sport

 
Genregraf

 

 Tristram Shandy - a cock and bull story


Regi:
Michael Winterbottom


     


Med:
Steve Coogan, Rob Brydon, Keeley Hawes, Shirley Henderson
 

Kostymkomedi från UK 2005

 4 klämda skallar av 6
 

Laurence Sternes i stort sett ofilmbara bok "The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman" ska mot alla odds bli film, och historien byts av med historien av filmatiseringen.

Det börjar lysande, med snabba klipp och sköna metareferenser. När filmen sedan går ifrån 1700-talsmiljön och in i nutiden och dess filmteam går tempot ner, och de vassa replikerna duggar glesare. Det blir dock aldrig tråkigt, och ensemblen är excellent, speciellt Rob Brydon.
 

Bäst:
Början

Obäst:
Så, blir det nån film, eller?

 
Genregraf

 

 Junebug


Regi:
Phil Morrison


     


Med:
Embeth Davidtz, Benjamin McKenzie, Amy Adams, Alessandro Nivola
 

Hickindie från USA 2005

 5 primalskrin av 6
 

Madeleine, en konsthandlare, reser till sin nyfunne make Georges barndomshem i North Carolina, men kanske i första hand för att övertala en lokal, excentrisk konstnär att ställa ut på hennes galleri.

En intressant inblick i vanliga, enkla sydstatsmänniskors liv, betraktat med Madeleines utanförstående ögon. Det handlar om prioriteringar, och om hur konflikter kan uppstå pga folks olika premisser. Med hjälp av scenerna med lokale konstnären Walkers magnifika konstverk blir Junebug en bra film, men det är Amy Adams (som spelade Taras kusin Beth i "Buffy") i rollen som blåögda (bokstavligen och bildlikt) Ashley som är den som höjer filmen till en femma.

Bäst:
Amy Adams

Obäst:
George är en minst sagt trist karaktär

 
Genregraf

 

 Stestí (Something Like Happiness)


Regi:
Bohdan Slama


     


Med:
Pavel Liska, Tatiana Vilhelmová, Anna Geislerová, Marek Daniel
 

Periferpekoral från Tjeckien 2005

 5 våningar av 6
 

Monis pojkvän far till USA för att söka lyckan. Samtidigt som hennes längtan att få komma bort växer, börjar bästa väninnan Daschas liv bli alltmer destruktivt, samtidigt som barndomskamraten Tonik inser sin egen desperata situation.

Med en rad gripande och verklighetsförankrade scener förs historien framåt: Hur Dascha sakta går ner sig till sammanbrott, hur Moni motvilligt (om än allt mindre motvilligt) tar ansvar för något hon egentligen inte behöver, och hur filmhistoriens trevligaste prick, Tonik, offrar allt för att hjälpa dem omkring honom, utan en tanke på sig själv. Dramatisk, rolig, själfull och välspelad pekoral om livet i periferin.

Bäst:
Sympatiska karaktärer

Obäst:
Lite väl mycket jävelskapsrealism

 
Genregraf

 

 Transamerica


Regi:
Duncan Tucker


     


Med:
Felicity Huffman, Kevin Zegers, Fionnula Flanagan, Elizabeth Peña, Graham Greene
 

Könsroadmovie från USA 2005

 5 operationer av 6
 

Bree är transsexuell, och ska snart genomgå sin sista könsoperation. Dock får hon reda på att hon är far till en tonårsson på glid, och på inrådan av sin terapeut kommer hon till undsättning när sonen Toby hamnar i ungdomshäkte i New York. Motvilligt ger de sig ut på en resa genom landet för att hinna tillbaka i tid till hennes operation.

Med en lättsam blandning av komik och dramatik skildrar Tucker transsexuella Brees res, inte bara genom USA, utan även resan till hennes sons hjärta och till sitt eget jag. Det där lät ju vansinnigt pretto, men filmen är faktiskt föredömligt fri från pekpinnar och navelskådande symbolik. Det behövs inte, den står stadigt på egna (eller iaf Felicity Huffmans vaxade) ben.

Bäst:
Opretentiös

Obäst:
Trist-ish mot slutet

 
Genregraf

 

 Smiling in a warzone


Regi:
Simone Aaberg Kærn


     


Med:
Simone Aaberg Kærn
 

Dokumentair från Danmark 2005

 5 landningar av 6
 

I sin strävan att förmedla att luften är fri, i kombination med att förverkliga en ung kvinnas dröm om att bli pilot, flyger Simone i sitt propellerplan från Danmark till Kabul i Afghanistan.

Det är upplyftande att se hur en människas övertygelse får henne att genomföra det till synes omöjliga, Om sen slutmålet (i det här fallet att ge muslimska kvinnor i allmänhet och afghanska Farial i synnerhet sin frihet att förverkliga sina drömmar) inte uppnås är mindre noga. Viktigare är att man gör så mycket som står i ens makt, utan att ge upp, för att kanske, förhoppningsvis, lämna över stafettpinnen.
Att sedan filmen är lekfullt och underhållande berättad, med den klassiska dramaturgins upplägg, innebär att Smiling in a warzone är en alldeles utsökt liten film.

Bäst:
Lekfullheten

Obäst:
Det saknas en riktig lösning

 
Genregraf

 

 All the invisible children


Regi:
Mehdi Charef, Emir Kusturica, Spike Lee, Kátia Lund, Jordan Scott, Ridley Scott, Stefano Veneruso, John Woo


     


Med:
Francisco Anawake, Vera Fernandez, Wenli Jiang, Kelly MacDonald, Qi Ruyi
 

Episodfilm från Italien 2005

 4 barnbekymmer av 6
 

I en serie kortfilmer får vi följa barns öden, äventyr och missöden. Vi gör nedslag i Brasilien, USA, Italien och Hong Kong.

En episodfilm är sällan något annat än just en episodfilm: En knippe fristående historier av (oftast) skiftande kvalitet. All the invisible children utgör inget undantag, men till skillnad från t ex 10 minutes older-filmerna (GFF2003) håller de flesta historierna relativt hög kvalitet. Bäst är Kátia Lunds segment om de brasilianska gatubarnen Bilu & Sao Paolo, och Spike Lees om våndan av att vara ungdom med HIV-positiva föräldrar. Ojämnast är John Woos insats, som innehåller både rent patetiska moment (den översymboliska dockan som körs över i slow motion) och fullkomligt briljanta (den rika flickans pianospel i perfekt synk med droppandet från de trasiga rören hos den fattiga).

Bäst:
John Woo i bra form

Obäst:
John Woo i dålig form

 
Genregraf

 

 The Puffy chair


Regi:
Jay Duplass


     


Med:
Mark Duplass, Kathryn Aselton, Rhett Wilkins
 

Auktionsaction från USA 2005

 4 snurr av 6
 

Josh ska fira sin fars födelsedag. Han far med sin bror Rhett (som inte talat med fadern på många år) och sin flickvän Emily via en håla mitt i ingenstans, där han via eBay köpt en bekväm fåtölj som present.

Amerikansk indiefilm ligger mig alltid varmt om hjärtat, och The puffy chair utgör inget undantag. Med skön dialog, trovärdiga karaktärer och en begåvad samling aktörer (främst Aselton som Emily och Wilkins som Rhett) serveras vi en underhållande berättelse om relationer: mellan pojkvän-flickvän, mellan bror-bror och mellan son-far. Och inte minst mellan bror-på-genomresa-i-den-lilla-sömniga-hålan och random-kvinna-i-biopubliken.

Bäst:
Kärlek-vid-första-ögonkastet-scenen på bion

Obäst:
Rhetts överdrivna reaktion

 
Genregraf

 

 Look both ways


Regi:
Sarah Watt


     


Med:
Justine Clarke, William McInnes, Anthony Hayes, Lisa Flanagan
 

Morbedi från Aus 2005

 5 morbida målningar av 6
 

En tragisk tågolycka blir upptakten till en mängd förändringar i diverse folks liv; vittnet till kraschen, tågchauffören, den påkördes flickvän, journalisterna som täcker historien, lokföraren... Alla tvingas de konfrontera sin egen dödlighet.

Det är skönt att tackla ett så allvarligt ämne som vår egen dödlighet på ett så upplyftande sätt som Watt gör i Look both ways. Med geniala klipp åskådliggörs hur huvudkaraktärerna brottas med sin dödsångest (och för all del sin livsdito). Samtidigt måste de acceptera att döden är ständigt närvarande och att det inte är mycket man kan göra åt saken, så då är det lika bra att ta tag i sitt liv. Allt detta berättas med hjälp av smarta repliker, utsökta skådespelare (främst Clarke som Meryl och Hayes som Andy) och en klippning som heter duga. Crikey, mate!

Bäst:
De klockrena klippen in i Meryls tankegångar

Obäst:
Vinkeln jag såg filmen från

 
Genregraf

 

 Frostbiten


Regi:
Anders Banke


     


Med:
Petra Nielsen, Grete Havnesköld, Emma Åberg, Jonas Karlström, Carl-Åke Eriksson
 

Blodsugarfilm från Norrland 2005

 3 klyftor av 6
 

Läkaren Annica och hennes tonårsdotter Saga flyttar till en by i kalla, mörka Norrland. Snart börjar mystiska dödsfall drabba bygden, och mor och dotter börjar på varsitt håll sakta inse att vampyrer lever och frodas i midnattssolens land

Blanda skräck och komedi? Tja, antingen kan man parodiera utan att vara, eller ens göra anspråk på att vara otäck (Young Frankestein gjorde det bra, Scary Movie gjorde det obra). Eller så kan man sikta på att göra en genuint läskig film och väva in humorn (Scream gjorde det bra, Scream 3 gjorde det obra). Frostbiten försöker med det senare, men lyckas inte riktigt. Det är snyggt och välgjort med specialeffekter man inte trodde var möjligt i Sverige och en finurligt berättad historia. Vissa moment genererar höga hjärtliga skratt och grundidén är bra (jag menar, vore jag vampyr, nattens väsen, skulle jag förmodligen välja att bo i den ständiga nattens norra Norrland, snarare än i, låt oss säga, Sunnydale i södra, soliga Kalifornien). Filmen brister dock på två mycket viktiga punkter: Skådespelarna är generellt ganska kassa (och det är extra irriterande att hela den norrländska byn befolkas av stockholmare, göteborgare, skåningar och andra sörlänningar). Dessutom blir man aldrig skrämd. Det infinner sig aldrig någon krypande känsla av obehag, och man får aldrig anledning att häpet rycka till i biofåtöljen till följd av att ett högst otippat monster ploppar fram. Att inte bli skrämd är en stor nackdel i en skräckrulle.
But still... Grrr-Arrrgh!

Bäst:
Schyssta specialeffekter

Obäst:
Ingen därför avsedd vampyrdråpare

 
Genregraf

 

 El Calentito


Regi:
Chus Gutiérrez


     


Med:
Véronica Sánchez, Juan Sanz, Lluvia Rojo, Ruth Diaz, Nuria Gonzalez
 

Postpunkpop från Spanien 2005

 4 flaskor ketchup av 6
 

Den strikt uppfostrade Sara smiter iväg från sina föräldrar för att träffa sin pojkvän. Kvällen blir dock inte som hon tänkt sig, och innan hon vet ordet av är hon medlem i ett tjejpunkband och gör en senkommen föräldrarevolt.

En spansk bagatell som man helt enkelt blir glad av. Historien är inte mycket att orda om (tonårsrevolter har man sett en miljard av), regin är enkel och effektiv, men inte speciellt nydanade och musiken är, måste medges, mer Las Ketchup än Sex Pistols. Men det är en generellt skön stämning, härliga bifigurer och Véronica Sánchez i huvudrollen som Sara är enastående grann.

Bäst:
Scenen där pappan tar ställning

Obäst:
"Punken"

 
Genregraf

 

 Expedition Röda Havet


Regi:
Bengt Börjesson


     


Med:
Di svenska dykarpionjärerna
 

Dykumentär från Sverige 1957

 5 flaskor luft av 6
 

Ett gäng dykentusiaster från Göteborg med omnejd beger sig per båt ner till Röda Havet, ett då helt oexploaterat dykparadis. På färden, såväl som på målet träffar de åtskilliga i och vid havet, djur som människor. Mha Filminstitutet har den gulnade och delvis förstörda kopian restaureras och kan ses i skick som ny.

Åren 1900-1950 lät i princip all svenska kommentatorer/berättare ungefär "Vilken dag! Flaggorna vajar i vinden, flotta bilar kör in på parkeringen och här kommer allas vår Gunder Hägg inlöpandes in på Stockholms Stadion". 1956, när den första svenska sportdykarexpeditionen till exotiska breddgrader satte segel, hade berättarrösterna uppenbarligen utvecklats till något liknande det vi känner till idag. Spår av den glada äppelkäckheten är förvisso fortfarande närvarande i kommentatorsspåret till Expedition Röda Havet, men här sitter den som hand i handske, eller snarare fisk i vattnet.
Alla ombord känns som uppfriskande fläktar, men det är med förjusningsblandad skräck som man konstaterar att dyksäkerhet och respekt för/kännedom om det marina livet ännu var i sin linda i mitten av 50-talet.
Med härliga kommentarer, vackert foto, ett imponerande och digert restaureringsjobb och en smittande entusiasm uppvisas ett underbart tidsdokument från en då orörd akvatisk miljö som numera är mer eller mindre förstörd, av hänsynslös trålning, turistbombning och oförsiktig dykning.

Bäst:
Hönan

Obäst:
Jaaa... Nej.

 
Genregraf

 

 Keane


Regi:
Lodge H Kerrigan


     


Med:
Damian Lewis, Abagail Breslin, Amy Ryan
 

Kidlackingdrama från USA 2004

 4 bussstationer av 6
 

William Keane är ensamstående far, eller skulle varit, om inte hans lilla dotter försvunnit på en bussstation för en tid sedan. Hans desperation tar honom ständigt (dvs mellan varven av destruktivt knar- och sexleverne) tillbaka till platsen för händelsen i ett fruktlöst, desperat sökande. När han träffar småbarnsmamman Lynn ser han en annan, om möjligt än mer desperat, utväg.

Inledningen är närmast en enmansshow. Av alla deprimerande, destruktiva filmer om saknad och maktlöshet är detta den senaste, och det blir i mitt tycke för mycket självömkan. Men när Keane träffar sjuåriga Kira och hennes mor växer filmen, och blir skickligt uppbyggd mot vad man sakta men säkert inser är Keanes motiv. Det han planerar är obehagligt, själviskt och heltigenom genomruttet, men på nåt litet plan förstår man, om än inte sympatiserar med, hans avsikt. Hade filmen kunnat hålla samm klass hela tiden som den den håller i slutet, hade detta kunnat bli en riktig fullträff.

Bäst:
Slutet

Obäst:
Början

 
Genregraf

 

 A little trip to heaven


Regi:
Baltasar Kormákur


     


Med:
Forest Whitaker, Julia Stiles, Jeremy Renner, Peter Coyote
 

Försäkringsdrama från ISL/USA 2005

 4 brända bilar av 6
 

Holt jobbar på ett försäkringsbolag, och när en man omkommer och miljonbeloppsförsäkring är på tur att betalas ut till hans syster och hennes man, anas ugglor i mossen. Holt far till parets lilla håla för att utreda fallet, och inser sakta men säkert att allt inte står helt rätt till.

Så värst himlalik är inte miljön i islänningen Kormákurs första amerikanska rulle. Det är kallt, grått och trist, och avspeglar således huvudkaraktärernas desperata liv. Forest Whitaker gör ännu ett lågmält, men effektivt, porträtt av en plågad man som gör sitt bästa. Intrigen har några sköna twists, och Jeremy Renner gör en utsökt creepy insats.

Bäst:
En trovärdig villain

Obäst:
Onödigt lågt tempo

 
Genregraf

 
 

 Slingshot


Regi:
Jay Alaimo


     


Med:
David Arquette, Thora Birch, Balthazar Getty, Julianna Margulies
 

Småskurkeri från USA 2005

 2 bellor av 6
 

Ash och Tay har en plan: De förför uttråkade hemmafruar och bestjäl dem, och får på det viset både sex och pengar, vilket kan tyckas vara en drömtillvaro. I en sömnig håla i Connecticut tar dock högst oväntade känslor överhanden.

Med en protagonist man inte känner något för eller emot, bleka bikaraktärer och en urvattnad, trist historia utan överraskningar hjälper det inte mycket att Thora Birch är med eller att vissa schyssta scener slängs in. Slingshot håller helt enkelt inte. Slangbellan är knappast det kraftfullaste vapnet i världshistoriens arsenal, och Slingshot får samma undanskymda plats i filmhistoriens.

Bäst:
En del kul repliker

Obäst:
Allmänt trist

 
Genregraf

 

 A Simple curve


Regi:
Aubrey Nealon


     


Med:
Kris Lemche, Michael Hogan, Matt Craven, Pascale Hutton
 

Föräldrafrigörelse från Can 2005

 4 stolar av 6
 

Caleb är i 25-årsåldern och bor ihop med sin far, som han även driver en möbelsnickarverkstad med. När faderns gamle hippiekompis Matthew återvänder med sitt drivande sätt och sin starka karisma börjar Caleb ifrågasätta sitt beslut att stanna i den lilla canadensiska hålan för evigt.

Tonårsrevolter behöver inte betyda att klä sig som en utomjording, knarka, supa och ha ohämmat sex eller vråla ut dödshot till sina föräldrar. De behöver inte ens ske i tonåren. Ungdomsrevolt kan vara precis så självklart, lågmält och hänsynsfullt som i A Simple curve. Det känns upplyftande, och i kombination med vackert foto, sköna bifigurer och bra repliker räcker den här canadensiska bagatellen långt.

Bäst:
Det lugna tempot

Obäst:
Det lugna tempot

 
Genregraf

 

 Een ander zijn geluk (Someone else's happiness)


Regi:
Fien Troch


     


Med:
Ina Geerts, Johanna ter Steege, Johan Leysen, Natali Broods
 

Smitardrama från Bel/Hol 2005

 2 tvillingar av 6
 

Efter en smitarolycka där ett barn lämnas att dö börjar alla i den till synes välanpassade förorten peka fingrar, men blir samtidigt påminda om sin egen skuld.

Nej. Såhär gör man inte när man ska berätta om hur en olycka påverkar olika delar av omgivningen. Man gör som Sarah Watt gör i Look both ways. Der här är bara trist.

Bäst:
Paranoiakänslan

Obäst:
Trist

 
Genregraf

 

 Nyócker! (The District!)


Regi:
Áron Gauder


     


Med:
LL Junior, László Szacsvay, Gyözö Szabó, Csaba Pindroch
 

Gangstamusikal från Ungern 2004

 3 gulascher av 6
 

I ett av Budapests tuffare kvarter råder regelrätt krig mellan ukrainare och zigenare, men ungdomarna inser att om man bara hade rejält med pengar skulle fiendskapen avta. Således far ungdomarna tillbaka i tiden för att skapa olja, vilket utlöser en internationell konflikt.

Hur gör man för att blanda Romeo & Julia med "South Park"? Ja, så här, ungefär. Animationen är bitvis kass, bitvis helt lysande. Historien är snabb, skoj, smart. Vissa instoppade populärkulturella och/eller nutidspolitiska referenser känns mest som försök till billiga poänger, och jag har inget emot tecknade horor som rappar på ungerska, per se, men det ska helst ha ett syfte och föra historien framåt.

Bäst:
Delar av animationen

Obäst:
Andra delar av animationen

 
Genregraf

 

 Voksne mennesker (Dark horse)


Regi:
Dagur Kári


     


Med:
Jakob Cedergren, Tilly Scott Pedersen, Nicolas Bro, Morten Suurballe
 

Prettoromcom från Danmark 2005

 3 kolonilotter av 6
 

Daniel gillar inte rutiner. Han hankar sig fram som grafittikonstnär och bor där han får. Till slut träffar han dock Franc, en kvinna som kanske eller kanske inte kan få honom att omtänka sitt lösdrivande leverne. Kruxet är dock att bäste kompisen 'Morfar' redan fallit för henne.

Det känns inte som en hel film, mest som gonblicksbilder från en persons liv. Och ibland från en annan persons. Det blir stundom underhållande, stundom ömsint och stundom trist. Filmens brist är dess avsaknad av struktur, filmens styrka är dess skickligt porträtterade bikaraktärer (främst Bro och Pedersen som Morfar resp Franc briljerar).

Bäst:
Personporträtten

Obäst:
Ofullständigheten

 
Genregraf

 

 Everything is illuminated


Regi:
Liev Schreiber


     


Med:
Eugene Hutz, Elijah Wood, Boris Leskin, Tereza Veselkova
 

Släktjakt från USA 2005

 5 potatisar av 6
 

Jonathan (Wood) är amerikansk jude. Han far till Ukraina för att finna sin släkts rötter, och tar hjälp av Alex (Hutz), en ukrainare som specialiserat sig på just den sortens tjänst. Med Alex' morfar och hans blindhund Sammy Davis Jr Jr beger de sig på en bilresa genom den ukrainska landsbygden för att finna den by stora delar av Jonathans familj blev avrättade av nazisterna under andra världskriget.

En skönt rolig inledning får lägga an tonen till denna perfekt exekverade roadmovie om sökande och överbryggande av språk- historie- och kulturbarriärer. Nästan omärkligt för Schreiber berättelsen från komedi till drama, och han gör det med hjälp av sinnrikt satta situationer och en tilltro på sina skådespelares förmåga att porträttera riktiga människor.
Här finns komik som aldrig blir hysterisk, drama som aödrig blir bombastisk och språk- och kulturskillnader som aldrig blir fördomsfulla. En skönt lågmäld dramedi av finaste snitt.

Bäst:
Genreöverskridandet

Obäst:
Emellanåt för lågt tempo

 
Genregraf

 

 C.R.A.Z.Y.


Regi:
Jean Marc Vallée


     


Med:
Michel Côté, Marc-André Grondin, Danielle Proulx, Émile Vallée
 

Uppvaknande från Canada 2005

 4 bröder av 6
 

Zach föds i Quebec på juldagen i slutet av 60-talet och växer upp i en katolsk medelklassfamilj. Allt eftersom han finner sig mer olik sina tre storebröder, och glider allt längre från sin far, finner han sig själv och sin egen sexualitet.

Helt klart festivalens snyggaste och mest välljudande rulle; perfekt sammansatta bildkompositioner i perfekt foto, tonsatta med musik som inte bara är fantastisk, utan även förmedlar den rådande känslan för karaktärerna: Pink Floyd, Bowie, Cure...
Filmen känns dessvärre för förutsägbar. Vi vet alla vad som kommer hända redan tio minuter in. Den brokiga brödraskaran känns föga trovärdig, med tanke på hur arv och miljö formar folks personligheter, men om man ändå bestämmer sig för att ha fyra diametralt olika bröder, känns det tråkigt att inte utnyttja de möjligheter detta ger.
Dessa två småskavanker hindrar dock inte att C.R.A.Z.Y. är en ljuvligt tonsatt, smart, välspelad skröna som framför allt är oerhört snygg.

Bäst:
Musiken

Obäst:
Förutsägbar

 
Genregraf

 
 

 

tycker iaf martin